Õppimine ja kasvatus on alati olnud inimeste
suureks saamise osa. Õpiti perekonnaga ja hõimkonnaga suhtlema, õpiti enda ja
oma pere eest hoolitsema, õpiti tööd tegema, õpiti looduse- ja elukeskkonna reegleid:
ühesõnaga ellujäämiseks vajalikke oskuseid. Seda õpiti oma vanematelt ja
lähematelt hõimlastelt.
Antiikaja ühiskondades, mida me käsitleme, tõusis
tänu koostööle üldine elujärg ja osadel ühiskonnakihtidel tekkisid võimalused
ennast ja enda lapsi harida ning aina rohkem tõusis hariduse olulisus ka terve
ühiskonna arengu seisukohalt. Õpetatud inimesed olid kui salajaste teadmiste
tundjad, sest madalamate ühiskonnakihtide jaoks olid kirjatähed täiesti
mõistetamatud.
Kuna ühiskondades, mida käsitleme, arenesid koolid
ja haridus erinevalt ning eesmärgidki olid erinevad, siis on raske välja tuua
kõigi kohta ühiseid hinnanguid.

Aga positiivse hinnangu saab anda kindlasti juba sellele,
et haridus ja koolid said võimaluse areneda ning haridust hakati ühiskonnas
väärtustama.
Teiseks oli tähtis see, et teadvustati haritud
inimeste olulist panust ühiskonda ning rõhutati riigi kohust haridust edendada
ning laste hariduse ja kasvatuse eest hoolitseda.
Tähtis oli see, et riik hakkas toetama teadust ja
teadlasi ning teadlased said spetsialiseeruda. Teadus sai hakata arenema kui
inimesed, kes olid võimelised sellel tasemel mõtlema, uurima, avastama said
võimaluse ainult teadusele keskenduda. Seni kuni iga inimene pidi oma söögi ise
kasvatama ei jäänud aega ja energiat uurimisega ja teadusega tegeleda
süstemaatiliselt. Kreekas ja Roomas said õpetlased tegeleda õpetamisega ja
teadusega. Õpilased said samuti kõrgematele tasemetele jõudes spetsialiseeruda.
Kreeka haridusest peame ikka ja jälle endale meelde
tuletama, kui oluline on harmoonilise inimese arendamine. Ikka kerkib üles
mõtteid, et kas oleks efektiivsem kui me juba esimeses klassis hakkame lastele
õpetama majandust või teisi eluks olulisemaid, praktilisemaid aineid ning
loobume muusika või kehalise kasvatuse tundidest. Antiik-Kreeka näitele
tuginedes võib väita, et vaprad sõjamehed kasvavad ka siis kui nad algkoolis
õpivad erinevaid kunstivorme. See, et ülikoolist kaovad kunsti erialad ja nt klassikaliste
keelte erialadele on väike konkurss on meie ühiskonna kaotus. Haridus ei pea
olema kõrghariduse-ametikool. Haridusel on laiem tähendus ühiskonna ja inimese
arengu seisukohalt.
Rooma haridussüsteem on mõjutanud meie
kohtupidamistavasid ning arendanud kõnet
kui tõeni jõudmise vahendit. Lihvitud kõne tagab edu nii kohtus kui parlamendis
ka praegu, ning retoorika areng just selles tähenduses hakkas ilmet võtma just
Roomas. Sõna ilu ja täpsuse lihvimine ning kõneleja meisterlikkuse arendamine oli
Rooma hariduses tähtsal kohal.
Roomlaste hariduse üheks oluliseks eesmärgiks oli
kasvatada riigile haritud kodanikke, kes andes oma panuse, aitavad ja arendavad
riiki. Loomulikult on see eesmärk enamustes maailma riikides ka praegu
haridusele pandud- kasvatada kodanikke, kes riiki edasi viivad. Mida rohkem
ühiskonnakihte saab hea hariduse ja mida parem on hariduse tase, seda edukam on
riik. Seda hariduse külge näitasid Roomlased ja sellest oli järgnevatel
ajastutel palju õppida.
Negatiivsena peab välja tooma antiikaja filosoofide
suhtumine naistesse. Sellel ajal kujunenud soostereotüübid kinnistusid pikaks
ajaks. Antiikkreeka filosoof Aristoteles väitis, et kuna naised on
“irratsionaalsed” ja mehed “ratsionaalsed” ning pidas ratsionaalsust
ülimuslikuks ning naiste loomupäraseid omadusi vähemväärtuslikeks, siis sellel
ajastul kujunenud arusaam naiste ja meeste hierarhiast on kujundanud pikki
sajandeid Euroopas. Palju sajandeid ei peetud oluliseks koolides tüdrukutele
haridust anda ning kui seda soodustama hakati (näiteks humanistid), siis ikka selle põhjendusega, et haritud naine
on parem kaasa oma mehele. Kreeka hetääridki olid haritud selleks, et
vaimustada oma haritud seltskonnaga mehi. Vaevaliselt on Euroopa meestekesksest
suhtumisest välja murdmas.
Hariduse suletus on tagasi vaadates ühiskonnale
kindlasti halva mõjuga olnud. Kõigile ühiskonnakihtidele ei olnud haridus
kättesaadav- enamasti oli see kõrgemast seisusest, kõrgema staatusega,
rikkamate inimeste laste privileeg. Kuigi Kreekas rõhutati, et andekas laps ei
tohiks haridusest ilma jääda ka siis kui vaene on ja ka Egiptuses oli võimalik
väljaspool oma sünnipärast “kasti” kirjutajaks õppida, siis see oli siiski erand.
Inimesed, kes olid saanud haridust ja oskasid
lugeda, hakkasid seda enda huvides ära kasutama. Näiteks Egiptuses, kus
preestrid manipuleerisid rahva ebausu ja hirmudega, ning kindlustasid valitseja
või enda positsiooni rõhutades teadmisi, mis neile on kättesaadavad kuid
kirjaoskamatutele mitte.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar